2.9.2016

MAAILMAN TOISELLE PUOLELLE



Huh huh. Sunnuntai lähestyy lähestymistään ja mun jännitys ja innostus vaan kasvaa. Vähän kyllä pelottaakin. Kun ei tiiä yhtään mitä tuleman pitää.

Oon lainannut kirjastosta viime kuukausien aikana toistakymmentä kirjaa ja muutamia lehtiäkin. Kirjoja Thaimaasta, Etelä-Afrikasta, koirista ja niiden käyttäytymisestä sekä matkustelusta ylipäätään, haluun olla valmistautunut kaikkeen! Oon askarrellut itelleni oman näköisen päiväkirjan ja leikellyt lehdistä treeniohjeita ja liimannut ne tekemääni treenivihkoon. Puhumattakaan siitä, et rupesin täyttämään pakkaamislistaa jo viikkoja aikaisemmin.

Näihin reissuvalmisteluihin on kuulunut myös uuden matkalaukun ja minijärkkärin ostaminen, joka tapahtui jo vuoden alussa. Vielä en osaa sitä kunnolla säädellä, mut eiköhän sen pikku hiljaa käytössä opi. Reissuun en ota mukaan läppäriä ja sen vuoksi oon joutunut ostamaan vielä ulkoisen kovalevyn, jonne voin siirtää tilapäisesti kuvia. Blogia mä päivittelen aina kun pääsen nettikahviloihin. Ostoslistalla on ollut myös salmiakkituliaiset paikallisille ja löysinpä kirppikseltäkin muutamalla eurolla matkasilitysraudan, joka saa luvan tulla mukaan. Tyyli ennen kaikkea! ;-)

DSC_0024

Lento lähtee kahden maissa iltapäivällä ja koko perhe tulee tietenkin mut hyvästelemään kentälle. Itkufestarit luvassa siis! Matka Helsingistä ensimmäiseen etappiin Chiang Maihin (Thaimaa) kestää parisenkymmentä tuntia ja mulla on välilaskut Lontoossa ja Hong Kongissa. Perille tultuani paikallinen Airbnb-majoittaja tulee mua vastaan kentälle ja vie mut majapaikkaansa Namboluangin kylään, jossa vietän sitten ekan kuukauden. Lopusta ajasta Thaimaassa mulla ei oo vielä tietoa, mut sehän on tän koko jutun suola. Kolmen kuukauden kuluttua mulla on sitten jatkolento Kapkaupunkiin Etelä-Afrikkaan.

Nyt vasta parin viikon sisällä on tullut mulle tän suhteen ihan uusi tunne, semmoinen pieni pelonsekainen jännitys, kun en oo ollut koskaan yksin ulkomailla enkä erossa mun lähimmäisistä montaa kuukautta. "When it feels scary to jump, that is exactly when you jump. Otherwise you end up staying in the same place your whole life". Mut toi tunne tuo mulle sen boostin, että hitto soikoon, nyt mä lähden, vaikka kuinka kirpaise. Onneks Thaimaa onkin mulle etukäteen tuttu paikka, että saan pehmeän alun. Rahaa mulla on nyt säästössä sen verran, että mun päiväbudjetti on n. 22€ ja sen on riitettävä. Thaimaassa eläminen on kuitenkin halvempaa kuin Etelä-Afrikassa, joten toivon mukaan mulla on yli puolet rahoista vielä säästössä kun sinne suuntaan. 22€ riittää heittäen per päivä, mut jos isompia investointeja haluun reissussa tehdä, esim. vuokrata skootterin, lähteä ohjatuille retkille tai vaikka haluamalleni kokkaus- ja thain kielen kursseille, pitää sit olla säästäväinen paikan päälläkin.

DSC_0050

Check-listalla on nyt ykstoista rokotuspiikkiä, viisumin hakeminen, passin uusiminen, vapaaehtoistyöpaikan hankkiminen, parin eri majapaikan varaaminen, paikallisiin ja muihin reppureissaajiin verkostoituminen couchsurfing-sivuston kautta, lääkärintarkastukset ja reseptien uusiminen, ajokortin loppuun suorittaminen, kirppisbisneksen hoitaminen alta pois, matkakohteista opiskeleminen ja hieman thai-kielen opetteleminen. Voin sanoa, et nää viime kuukaudet on olleet aikamoista härdelliä kun oikeestaan mun jokaista liikettä ja ajatusta on varjostanut tää matka. Positiivisella tavalla kylläkin.

Seuraavaks mä suuntaan kirjastoon lainaamaan mulle lukemista. Saapahan kovakantiset nähdä vähän maailmaa! Äiti ja Leo tulee jouluks mun luo Kapkaupunkiin, mikä toimii ihan loistavana vaihtokauppana. Äippä tuo mulle uusia kirjoja ja mä annan sille vanhat, jotka se voi viedä takas kirjastoon. Samalla voin varmasti palauttaa ylimääräiset vaatteet takas Suomeen (joita ei toivon mukaan tuu pakattua) ja maistella jouluisia Suomen herkkuja. Otan niiden tulosta kaiken irti myös säästömielessä, oon nimittäin ilmoittanut itseni punkkaamaan heidän hotellin lattialle. Win-win! :-D

DSC_0032

Tänään mä sit järjestän kotona läksiäisjuhlat, jotta saan nähdä mulle läheiset ihmiset vielä vikaa kertaa, nyt kun lähden pitkäksi aikaa pois ja koska suurin osa mun ystävistä on muuttanut uusille paikkakunnille opiskelemaan. Huomenna mulla on vielä aikaa viimeistellä mun pakkailut ja tarkistaa sataan kertaan, että kaikki oleellinen on tullut mukaan. Takastuloa helmikuun lopussa en halua ees ajatella. Toivon, että oon reissussa kehitellyt mulle jonkunlaisen tulevaisuusplänin, etten jäisi tyhjän päälle takas tullessa, mulla kun ei oo harmainta haisuakaan mikä musta tulee "isona". Yks asia on ainakin varmaa: haluun uraltani paljon matkustelua.

Nää on mun elämäni jännittävimpiä päiviä. Mä tuun takas varmasti ihan uutena ihmisenä, enkä nyt puhu vaan makkarankuoren värisestä ihosta. Heippa nyt sitten! Ens kerralla oon jo ihan erilaisessa ympäristössä, kun mä tänne päivittelen. Uskomatonta... Halejaaaa! - Sissi

4 kommenttia:

  1. Hirveesti onnea matkalle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. kiitos! hyvin on mennyt ekat kaks viikkoo, ihan mahtia :)

      Poista
  2. Way to go girl!!! Mä oon haaveillu tekeväni kaikkea mutta jospa pääsen joskus edes Tolkkisten kissataloon tekemään vapaaehtoista työtä niin sekin on jees juttu nyt. :)
    Isot halit ja tsempit ja paaaaljon aurinkoa ja mukavia uusia tuttavuuksia!
    Pliis, ei käärmeitä postauksiin....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. tolkkisten kissatalo on erinomanen vaihtoehto! kiitos paljon, ei oo käärmeitä viel ainakaan näkyny... mut sit ois kaikkee muuta elukaa ja ötökkää... :D

      Poista