31.3.2015

6 VINKKIÄ KOEVIIKOLLE

Mä oon etsinyt jo yli vuoden mulle sopivaa menetelmää kokeisiinlukua varten, ja oon vihdoin löytänyt omani. Päätin, että jaan ne teille, koska nää on oikeesti mullistanut mun kokeisiinlukemisen ja jopa tehnyt siitä osittain nautinnollisia! Vaikka jotkut asiat saattaa kuulostaa ympäripyöreiltä ja että oon kirjoittanut ne siksi, että saisin tähän postaukseen jotain fiksun kuuloista sisältöä, niin wrooong! Joka ikinen on testattu ja oon valinnut nämä parhaiksi niistä miljoonasta muusta tavasta. Nää on helpottaneet mun elämää niin paljon, ettei koeviikkokaan enää tunnu kuumottelevalta möröltä, vaikka tämä saattoi vielä puoli vuotta sitten kuulostaa mun mielestä mahdottomuudelta. Löysin nämä tavat vasta nyt kakkosvuoden lopussa, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!

6

1. Etsi itsellesi paikka, jossa voit keskittyä. Mulla suurin ongelma on se, että keskittyminen herpaantuu ihan älyttömän helposti. Mä tarvitsen täyden hiljaisuuden ja motivaation, jotta mun ajatukset eivät harhaile. Oma huone; huono valinta, keksin vaikka mitä turhaa tekemistä. Olohuone; ihan ok, ihmiset hyörii kuitenkin koko ajan ympärillä. Äitin makkari; parempi, koska siellä ei ole mulle mitään. Kirjasto; täydellistä! Oon vasta tällä koeviikolla mennyt kirjastoon lukemaan ja yllätyin, miten mukavaa siellä on viettää aikaa, napostella eväitä ja lukea samalla täydessä hiljaisuudessa. Mulla oli ennakkoluuloja ja iso kynnys raahautua sinne, mutta mä oikeesti nautin siitä lukuajasta, mitä mä vietän siellä. Tulee jotenkin sivistynyt olo ja kun sitten loppujen lopuksi lähtee sieltä käppäilemään himaan, tuntuu freessiltä ja fiksulta. Mä suosittelen ehdottomasti sitä kaikille, koska siellä keskittyminen on helppoa kuin mikä, kun on uudessa ympäristössä.

2. Lue kaverin kanssa. Lupaan tämänkin: opit paljon paremmin, kun kyselette toisiltanne kysymyksiä, keksitte hauskoja muistisääntöjä, summaatte alueet yhdessä tiivistelmiksi ja kerrotte toisillenne knoppeja. Kaverin kanssa lukeminen auttaa myös keskittymään, koska me ollaan sovittu keskenämme, että pidetään 45min välein viiden minuutin tauko, ja sitä ennen ei kosketa puhelimiin ja lörpötellä turhia. Säännöistä tulee pidettyä kiinni, koska toinenkin pitää. Toki poikkeuksiakin on varsinkin lörpöttelyn suhteen, heh...

3. Osta itsellesi jotain hyvää syötävää. Mikä olisi motivoivampaa kuin karkkipussi, joka odottaa kirjan vieressä? Mun mielestä säännöt, kuten "saat ottaa yhden karkin aina, kun olet lukenut yhden kappaleen" ovat aivan turhia, koska silloin ei voi keskittyä nimenomaan siihen lukemiseen, vaan ajatukset harhailee kappaleiden jaossa ja siinä, milloin saa ottaa toisen karkin. Kokeiltu on. Ahmi niitä herkkuja jos mieli tekee, ota mukava asento ja lue. En kuitenkaan suosittele tätä jokaiselle koepäivälle :-D

4. Lue ulkona. No okei, tämä ei ehkä toimi tammikuussa, mutta vikalla koeviikolla ennen kesälomaa ja ekalla kesäloman jälkeen kyllä. Kun ulkona paistaa aurinko, on ihana laittaa arskat päähän ja mennä nurmikolle makoilemaan ja ehkä hankkimaan koulun ensimmäiset brunat. Vireystila pysyy korkeammalla ulkoilmassa ja luonnon äänet todistetusti rauhoittaa mielialaa.

5. Hoida tärkeät asiat pois alta. Mikä nyt sitten ikinä määritelläänkään tärkeäksi ja mikä ei! Tulin just ajoteoriasta ja mun pitäisi lukea vielä äikän aluetta, mutta halusin kirjoittaa tämän postauksen loppuun, niin teen tämän ensin. Muuten se kummittelee mielessä koko illan ja on hirveä hinku avata kone, kun on joku, mikä odottaa. Yleensähän tuommoisia asioita ajattelee palkintona, minkä saa tehdä, kun on malttanut lukea koealueen. Se ei ainakaan toimi mun tapauksessa ja huoletta nautin sen palkinnon etukäteen, sitten pääsen rauhoittumaan ja keskittymään olennaiseen.

6. Suunnittele ohjelmaa. Jos oon varannut koko päivän aikaa lukemiselle, voin olla varma, etten tule lukemaan koko päivää. Tämä luultavasti pätee myös suhun, eikö? Kun taas olen sopinut meneväni käymään keskellä päivää vaikka kahvilla, on mun pakko lukea ennen sitä, koska siellä menee kuitenkin aikaa. Kunnon tauko ja sisätiloista poistuminen tekee muutenkin hyvää. Mä oon ainakin huomannut, että varsinkin hikijumppa koeviikolla parantaa mun vireystilaa, kun usein tulee pitkän lukemisen jälkeen semmoinen "pöhnä"olo, että sanoista rupee tulemaan vain yhtä mössöä. Treenin tai ulkoilun jälkeen jaksan aina puurtaa kouluhommien parissa. Ja energiaa riittää, oikeesti.

46

Sitten tietysti vinkit, joita jauhetaan koulussakin, mutta jotka on oikeesti niin totta: kuunnelkaa tunneilla, tehkää läksyt ja lukekaa kirjaa eteenpäin sen mukaan, kun kurssi etenee. Se puolittaa kaiken vaivan ja koeviikolla voit ottaa suht iisisti. En oo itse aina niin tehnyt, mutta sitten kun aloitin, oon huomannut eron. Tiedän siis, mistä puhun. Ei se vaadi paljoa. Oon myös todennut, että Candy Crushin pelaaminen on niin aivotonta hommaa, että se saattaa jopa parantaa mun keskittymistä opettajan kuunteluun. Whatsappaaminen on sitten asia erikseen... :-D

Toivottavasti tää toi teille uusia näkökulmia koeviikkoon ja saitte tästä jotain irti! Totta kai jokainen oppii eri tavalla, eikä kaikki tavat toimi kaikille samalla tavalla. Pelkästään kokeilemalla oppii, mikä menetelmä sopii just sulle. Motivaationa myös se, että fiksuus on älyttömän seksikästä. Sähän haluat olla se ihminen, keneltä kysytään neuvoa asiassa kuin asiassa, eikö? Se, kuka osaa kertoa, mitä muutoksia tapahtui kirjallisuudessa keskiajalla ja miten aivojen eri lohkot toimii, tai edes jotain sinne päin. Se on ainakin mulle iso motivaattori, mikä tsemppaa lukemaan. - Sissi

2 kommenttia:

  1. Tosi kiva postaus! Sain paljon uusia vinkkejä omaan opiskeluuni :) oon ite lukion ykkösellä, enkä oo löytäny itelleni vielä mitään hyvää lukutekniikkaa, mutta jos nyt ennen yo-kirjoituksia sen löytäisin niin olis ihan hyvä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. jes! mission accomplished :D toivottavasti saat helpotusta, koeviikot voi muuten olla aika piinaavia...

      Poista